Myy kuvilla

Kaikki meistä tietävät, että kuvilla on merkitystä. Oli kyseessä sitten työhakemus tai deitti-ilmoitus luo kuva välittömästi mielikuvia. Tästä syystä myös tuotekuviin kannattaisi aina panostaa. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä, on sitä hankala myydä kuvalla josta ei saa kunnolla selvää. Epäonnistunut valaistus voi vääristää tuotteen väriä ja tehdä siitä tunkkaisen. Hyvä kuva taas tuo tuotteen kauniisti, selkästi ja mielenkiintoisesti esille. Hyvää tuotekuvaa varten ei tarvitse ostaa studiota valoineen, taustakankaineen ja kangastelineineen. Hyvän tuotekuvan voi ottaa ja luoda ihan tavallisissa kotioloissa vaikkapa kännykkäkameralla.

Tuotekuva

Päätuotekuvassa tavoitteena olisi esittää tuote selkästi kokonaisuudessaan. Yksi hyvä tapa toteuttaa tämä on valkoinen tausta tai syvääminen. Tuote kannattaa sovittaa kuvaan kokonaan, että siitä saa hyvä yleiskuvan. Lisäksi tuotteen materiaalista ja yksityiskohdista kannattaa ottaa kuvia. Kivijalkaliikkeessä asiakas pääsee ottamaan tuotteen käteen: tunnustelemaan ja kääntelemään sitä. Kannattaa miettiä, mihin asioihin asiakas kiinnitäisi huomionsa, jos tuotteesi olisi kivijalkakaupassa, ja pyrkiä kuvaamaan nämä asiat.

Syvätty kuva vs syväämätön

Syvääminen tarkoittaa tuotteen irroittamista taustastaan. Tämä on hyvin yleinen tapa esittää tuotekuvia verkkokaupoissa. Syvätyissä kuvissa kuvaan jää vain tuote, jolloin tuote nousee selkeästi esille.

Fiiliskuva

On tärkeää, että kuvalla on hyvät, perinteiset tuotekuvat, mutta ei pidä myöskään unohtaa fiiliskuvia. Kun tuotetta myydään, myydään usein ajatusta, ideaa, arvoja ja tunnelmaa. Nämä luodaan onnistuneilla fiiliskuvilla. Fiiliskuvat on hyvä tapa ilmaista sitä, mitä yrityksesi on. Kannattaakin miettiä, mikä on kohderyhmäsi ja millaiset kuvat sopivat tälle kohderyhmälle. Haluatko tehdä tuotteestasi osan jokaisen arkea vai ylellisen luksustuotteen? Kun tiedät, millaisen viestin haluat lähettää potentiaaliselle asiakkaalle, voit miettiä kuinka ja millaisilla kuvilla saat kyseisen viestin välitettyä.

Fiiliskuvilla luodaan haluttua tunnelmaa.
Valaistus ja sävyt

Valaistus on varmasti yksi tärkeimmistä asioista, kun aletaan ottaa tuotekuvia. Sopivassa valaistuksessa tuote nousee kauniisti esille ja esimerkiksi tuotteen värit toistuvat realistisesti. Kotioloissa edullisen valaistuksen saa luotua ihan tavallisella led-valolla. Valoa valitessa kannattaa suosia puhdasta valkoista. Vähänkään keltaiseen taittava valo tekee kuvasta helposti kellertävän, mikä taas tekee kuvasta tunkkaisen. Keltaisuutta saa poistettua kuvista valkotasapainoa säätämällä. Tämä onnistuu nykyään oikeastaan millä tahansa kameralla ja kuvien käsittelyohjelmalla. Vielä led-valoa edullisempi vaihtoehto on luonnonvalo: vie tuote lähelle ikkunoita tai hieman pilvisellä säällä ulos. Kirkkaassa auringon paisteessa kuviin tulee paljon jyrkkiä varjoja, jonka vuoksi ohut pilvikerros on kuin lottovoitto. Ei myöskään kannata pelätä tuotteiden viemistä ulos: korvakoruihin saa aivan erilaista tunnelmaa, kun ne ripustaa roikkumaan puunoksalle ja kellon säänkestävyyttä voi kuvata hyvin upottamalla sen lähes kokonaan lumihankeen. Hyvä esimerkki monipuolisista fiiliskuvista onkin Aarni, joka valmistaa kotimaisia kelloja, lompakoita ja aurinkolaseja.

Keltaisuus tekee kuvasta tunkkaisen.

Jo pelkkä valkoinen kartonki voi tehdä tuotekuvalle ihmeitä. Kun valitset paikan ikkunan läheltä, et tarvitse tuotteelle edes lisävalaistusta. Kiinnitä suuri kokoinen pahvi yläreunasta seinään kiinni ja anna sen laskeutua kaarevasti lattialle tai pöydälle. Aseta tuote pahvin päälle kohtaan, jossa pahvi osuu alla olevaan tasoon. Varjojen pehmentämiseksi voit asettaa esimerkiksi valkoisen, hieman yli 90 asteen kulmaan taitetun pahvin pystyyn kuvattavan tuotteen vierelle. Aseta taitettu pahvi ikkunan vastaiselle puolelle tuotetta, jotta se heijastaa ikkunasta tulevaa valoa takaisin. Myös pahvilaatikosta, valkoisesta leivinpaperista ja kopiopaperista saa edullisesti ja nopeasti rakennettua kotiin ministudion. Googlesta löytyy tähän ääretän määrä hyviä ohjeita hakusanoille “DIY lightbox”. Jos taas ei ole kovinkaan askartelevaa tyyppiä, saa netistä jo parilla kympillä pienille tuotteille sopivia valolaatikoita.

Taustapahvi auttaa luomaan tuotteelle vaalean taustan. Kuvauspaikaksi käy vaikka keittiöntaso, jonka yläpuolella on valo.

Asettelu, rajaus ja kuvakulmat

Kiinnitä huomiota siihen, kuinka tuote on aseteltu kuvaan. Käykö kuvasta heti selkeästi ilmi, mikä on se tuote, jota kuvassa yritetään myydä? Onko myytävä tuote kuvassa pääosassa? Varsinkin fiiliskuvissa ei tarvitse olla vain myytävä tuote, mutta kannattaa kiinnittää huomita siihen, että tuote erottuu kuvassa edukseen ja kiinnittää katsojan huomion. Jos myyt esimerkiksi koruja, ei välttämättä kokovartalokuva ole se kaikkein selkein vaihtoehto. Lisäksi kuvan taustaan kannattaa kiinnittää huomiota: onko tausta selkeä ja siisti vai lojuuko siellä viikon tiskivuori.

Kiinnitä huomiota kuvien taustaan: tiskivuori sopii hyvin harvan tuotteen taustaksi.

Ihmisiä kuvatessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei rajaa raajoja niiden taitoskohdista, kuten polvista, ranteista, nilkoista tai kyynerpäistä. Fiiliskuvissa tuotteen ei tarvitse näkyä kokonaan, mutta kannattaa miettiä, rajaako kuvaan puolikkaa sohvan vai viisi senttiä vaille koko sohvan. Jälkimmäinen voi helposti vaikuttaa siltä, että kamera on vähän liikahtanut kuvaa ottaessa, eikä ole jaksettu ottaa uutta kuvaa. Yleisesti ottaen kuviin kannattaa aina jättää mieluummin väljempi rajaus, koska rajausta on helppo tiukentaa editointivaiheessa. Liian tiukka rajaus luo kuvaan ahtaan tunnelman.

Oikeanlaisella asettelulla ja rajauksella muutamasta lankusta saakin tunnelmallisen puuseinän.

Rajausten lisäksi kannattaa kokeilla hieman erilaisia kuvakulmia. Erilaiset kuvakulmat tuovat tuotetta esille eri tavoin, ja antavat asiakkaalle paremman käsityksen tuotteesta. Kuvaa tuote eri kulmista ja ota kuvia yksityiskohdista, jotta asiakas tietää, mitä on ostamassa. Mieti, mihin asioihin asiakas kiinnittäisi huomiota, jos saisi tuotteen käteensä tutkittavaksi. Esimerkiksi vaatteita kuvatessa on kuvia hyvä olla vähintäänkin edestä, takaa ja sivulta. Tuotteesta voi ottaa kuvia niin mallin päällä kuin ilman. Mallin kanssa otetut kuvat auttavat yleensä hahmottamaan myös vaatteen kokoa ja istuvuutta.

Useissa kuvakulmissa on myös toinen hyvä puoli: varsinkin sosiaalisen median aikana kuvia julkaistaan jatkuvasti ja kuvakulma on helppo tapa luoda kuvat useampaan postaukseen hyvin pienillä muutoksilla. Kun stailaat tuotteen ja otat siitä kuvia useammassa eri kuvakulmassa, saat nopeasti ja vähällä vaivalla useaan postaukseen tunnelmalliset fiiliskuvat.

Erilaiset kuvakulmat tuovat tuotetta esille eri tavoin.
Yhtenäistä

Yhtenäiset, laadukkaat kuvat tekevät verkkokaupasta houkuttelevan. Oli valintasi sitten syvääminen tai taustan jättäminen, vaalea tausta tai puuseinä, tärkeintä on että kuvat keskustelevat keskenään. Jos jokaisella kuvalla on erilainen tausta, osa on syvättyjä ja osa ei, tulee kokonaisuudesta helposti sekava.

Jälkikäsittely

Otti tuotekuvat sitten puhelimella tai kameralla, kannattaa kuvaa yleensä aina käsitellä edes hieman. Näin kuvasta saadaan huolitellumpi. Niin puhelimille kuin tietokoneillekin on olemassa lukuisia hyviä kuvankäsittelyohjelmia aina maksuttomista maksullisiin. Jo pienikin jälkikäsittely, kuten kuvan suoristaminen ja rajaaminen sekä valotuksen ja sävyjen korjaaminen voivat tuoda tuotteen huomattavasti paremmin esille ja tehdä kuvasta houkuttelevamman.

Pienikin jälkikäsittely voi tuoda tuotteen huomattavasti paremmin esille.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

MARIA
Valokuvaaja, yrittäjä, verkkokauppias sekä viittä vaille insinööri. Riemuitsen ohikiitävistä hetkistä ja niiden ikuistamisesta, luonnon kauneudesta ja hitaista aamuista. Blogissani käsittelen laajasti aiheita aina luonnosta sisustamiseen ja yrittäjyydestä vastuulliseen kuluttamiseen sekä valokuvaukseen. 

Viimeisimmät

Aiheet